Over het Nationaal Ouderenfonds

In Nederland voelen meer dan een miljoen ouderen zich regelmatig eenzaam. 200.000 van hen zijn zelfs extreem eenzaam en hebben minder dan één keer per maand een sociaal contact. 

Gelukkig doet het Nationaal Ouderenfonds hier iets aan. Dit goede doel voor ouderen zet zich actief in voor ouderen die niet genoeg zorg en aandacht van de maatschappij krijgen. Het Nationaal Ouderenfonds brengt ze bij elkaar, helpt ze met dagelijkse problemen en maakt hun oude dag zo een stuk gezelliger en gemakkelijker.

Het Nationaal Ouderenfonds organiseert van alles om het sociale netwerk van ouderen uit te breiden.. Denk aan de stranduitjes zoals een dagje Ameland of een bezoek aan het strand van Kijkduin of Petten. Daarnaast mogen de ouderen mee naar het circus, musea of kunnen ze bijvoorbeeld deelnemen aan de kerstdiners. Als ouderen worstelen met vragen over hun woonsituatie, zorg en wet-en regelgeving of hun financiën dan kunnen ze bellen met de OuderenOmbudsman die hen op weg helpt.

De BoodschappenPlusBus

Eén van de leukste initiatieven van het Nationaal Ouderenfonds is de BoodschappenPlusBus. Die rijdt inmiddels in zeventig gemeenten in Nederland. De vrijwillige chauffeur van de bus haalt ouderen op om boodschappen te doen en om samen uitstapjes te maken. Voor veel ouderen is boodschappen doen een hele klus en met de bus maakt het Nationaal Ouderenfonds het gemakkelijk en gezellig voor ze.

De bus is een groot succes en het Nationaal Ouderenfonds wil dan ook graag het aantal bussen uitbreiden.

Corry en Ad: de liefdesaffaire

Soms gebeurt er in zo’n bus iets bijzonders. 

In Vleuten bloeide er drie jaar geleden iets moois op tussen Corry (81) en Ad (92). De twee vrijgezellen zagen elkaar wel vaker in de bus en zaten dan een beetje met elkaar te flirten. Toen op een dag een uitstapje werd geannuleerd, trok Corry de stoute schoenen aan en vroeg Ad op de koffie. Ze zaten uren te kletsen en sindsdien zijn ze stapelverliefd op elkaar. Nu zitten ze naast elkaar in de bus, drie of vier keer in de maand. Eén keer in de week gaan ze samen uit eten.

Zo’n bus, daar breien we dus mutsjes voor. 

Jij ook.

Inpakken en wegwezen

Geen campagne zonder marketingstunt natuurlijk en in Huizen pakten ze dat vorig jaar nogal serieus aan. De coördinator van de bus opperde aan zijn passagiers dat het misschien een leuk idee was om de bus in wol te verpakken, om zo de aandacht te trekken voor de actie en meer mensen aan het breien te krijgen. 

Dat hoefde hij geen twee keer te zeggen. De ‘eenzame ouderen’ kropen vier maanden gezellig bij elkaar en breiden met dertig man sterk rozetjes en lappen voor de bus. De bus haalde natuurlijk de krant.